Narodna banka i očuvanje monetarne nezavisnosti Srbije
U ovom tekstu ćemo zakonskom terminologijom objasniti kako funkcioniše rukovođenje monetarnom politikom i finansijskim tokovima u državi od strane Narodne banke Srbije (skr. NBS) kroz detaljniji opis njenih ovlašćenja.
U skladu sa odredbama Zakona o Narodnoj banci, Narodna banka Srbije obavlja sledeće funkcije:
1) utvrđuje i sprovodi monetarnu i deviznu politiku;
2) upravlja deviznim rezervama;
3) utvrđuje i sprovodi, u okviru svoje nadležnosti, aktivnosti i mere radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema;
4) izdaje novčanice i kovani novac i upravlja tokovima gotovine;
5) uređuje, kontroliše i unapređuje nesmetano funkcionisanje platnog prometa u zemlji i sa inostranstvom, u skladu sa zakonom;
6) izdaje i oduzima bankama dozvole za rad, vrši kontrolu boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
7) izdaje i oduzima dozvole za obavljanje delatnosti osiguranja, vrši kontrolu ove delatnosti, odnosno nadzor nad njenim obavljanjem, izdaje i oduzima ovlašćenja za obavljanje pojedinih poslova iz delatnosti osiguranja i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osiguranje;
8) izdaje i oduzima dozvole za obavljanje poslova finansijskog lizinga, vrši nadzor nad obavljanjem ovih poslova i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje finansijski lizing;
9) izdaje i oduzima društvima za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima dozvole za rad i dozvole za upravljanje tim fondovima, vrši nadzor nad ovom delatnošću i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju dobrovoljni penzijski fondovi;
10) izdaje i oduzima platnim institucijama dozvole za pružanje platnih usluga, a institucijama elektronskog novca dozvole za izdavanje elektronskog novca, vrši nadzor nad pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca, a obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge;
11) obavlja poslove zaštite prava i interesa korisnika usluga koje pružaju banke, društva za osiguranje, davaoci finansijskog lizinga, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, pružaoci platnih usluga i izdavaoci elektronskog novca, u skladu sa zakonom;
12) utvrđuje ispunjenost uslova za pokretanje postupaka restrukturiranja banaka, odnosno članova bankarske grupe i sprovodi ove postupke, odlučuje o instrumentima i merama koje će se preduzeti u restrukturiranju i obavlja druge poslove u vezi s restrukturiranjem banaka, u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke;
13) izdaje i oduzima operatorima platnog sistema dozvole za rad ovog sistema, vrši nadzor nad njihovim poslovanjem i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge;
14) izdaje i oduzima ovlašćenja za obavljanje menjačkih poslova, vrši kontrolu menjačkog i deviznog poslovanja i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom kojim se uređuje devizno poslovanje;
15) obavlja zakonom, odnosno ugovorom utvrđene poslove za Republiku Srbiju ne ugrožavajući pritom samostalnost i nezavisnost,
16) obavlja
druge poslove iz svoje nadležnosti, u skladu sa zakonom.
Izvršni odbor utvrđuje monetarnu i deviznu politiku, kao i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema, a posebno utvrđuje:
1) program monetarne politike Narodne banke Srbije;
2) način obračuna, naplate i plaćanja kamate na plasmane i druga potraživanja Narodne banke Srbije, kao i na sredstva na koja Narodna banka Srbije plaća kamatu;
3) uslove i način izdavanja hartija od vrednosti Narodne banke Srbije;
4) uslove pod kojima i način na koji Narodna banka Srbije sprovodi operacije na otvorenom tržištu i obavlja diskontne poslove;
5) politiku odobravanja kratkoročnih kredita;
6) politiku kursa dinara;
7) osnovice za obračunavanje obavezne rezerve i stope obavezne rezerve, kao i način, uslove i rokove izdvajanja i korišćenja sredstava obavezne rezerve banaka;
8) politiku upravljanja deviznim rezervama, kao i smernice za upravljanje tim rezervama;
9) druge instrumente i mere monetarne i devizne politike;
10) mere za održavanje likvidnosti banaka;
11) mere i
aktivnosti, u okviru nadležnosti Narodne banke Srbije, radi očuvanja i jačanja
stabilnosti finansijskog sistema.
Izvršni odbor utvrđuje referentnu kamatnu stopu i druge kamatne stope koje Narodna banka Srbije primenjuje u sprovođenju monetarne politike, kao i način utvrđivanja kamatnih stopa Narodne banke Srbije.
Narodna banka Srbije utvrđuje i sprovodi monetarnu i deviznu politiku u Republici Srbiji:
1) utvrđivanjem referentne kamatne stope i drugih kamatnih stopa Narodne banke Srbije;
2) izdavanjem hartija od vrednosti;
3) sprovođenjem operacija na otvorenom tržištu;
4) obavljanjem diskontnih poslova;
5) samostalnim vođenjem politike kursa dinara i utvrđivanjem, uz saglasnost Vlade, režima kursa dinara;
6) odobravanjem kratkoročnih kredita;
7) utvrđivanjem obavezne rezerve banaka kod Narodne banke Srbije;
8) utvrđivanjem mera za održavanje likvidnosti banaka;
9) donošenjem propisa i preduzimanjem mera i drugih aktivnosti iz oblasti deviznog poslovanja utvrđenih ovim i drugim zakonom;
10) utvrđivanjem drugih instrumenata i mera monetarne i devizne politike;
11)
obavljanjem drugih poslova utvrđenih ovim i drugim zakonom.
Narodna banka Srbije kupuje i prodaje devize i efektivni strani novac na deviznom tržištu radi sprovođenja monetarne politike, u skladu sa utvrđenim režimom kursa dinara, odnosno radi održavanja odgovarajućeg nivoa deviznih rezervi.
Narodna banka Srbije može:
- kupovati i prodavati devize i efektivni strani novac na deviznom tržištu i radi održavanja likvidnosti plaćanja prema inostranstvu,
- bankama zamenjivati devize u efektivni strani novac i efektivni strani novac u devize,
- u skladu sa utvrđenom monetarnom politikom, bankama propisati obavezu da drže određeni iznos u devizama na računu kod Narodne banke Srbije ili kod stranih banaka,
- u skladu sa utvrđenom monetarnom politikom, propisati i druge mere radi održavanja likvidnosti u plaćanjima sa inostranstvom,
- od domaćih i stranih banaka primati depozite u devizama,
- otvarati račune u inostranstvu a radi obavljanja zakonom utvrđenih funkcija,
- zaduživati u inostranstvu u svoje ime i za svoj račun, sa rokom otplate do godinu dana, radi premošćavanja tekućih neravnomernosti u prilivu i odlivu deviza.
Narodna banka Srbije može se kod Međunarodnog
monetarnog fonda zaduživati sa rokom otplate dužim od godinu dana.
Novčana jedinica Republike Srbije jeste dinar, koji se deli na 100 para.
Narodna banka Srbije ima isključivo pravo izdavanja novčanica i kovanog novca u Republici Srbiji.
Sve novčane obaveze iz poslova zaključenih u Republici Srbiji između preduzeća, drugih domaćih pravnih lica i građana, izražavaju se u dinarima i izvršavaju sredstvima plaćanja koja glase na dinare, ako zakonom nije drukčije određeno.
Narodna banka Srbije izdaje novčanice i kovani novac, utvrđuje apoene i osnovna obeležja novčanica i kovanog novca i donosi odluke o puštanju u opticaj i povlačenju iz opticaja novčanica i kovanog novca. Natpisi i tekstovi na novčanicama i kovanom novcu ispisuju se ćiriličnim i latiničnim pismom.
Guverner utvrđuje način i uslove povlačenja pohabanih novčanica i zamene oštećenih novčanica i kovanog novca, čije troškove snosi Narodna banka Srbije.
Narodna banka Srbije, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade, donosi odluku o izdavanju novčanica za vanredne potrebe zemlje nastale usled ratnog ili vanrednog stanja.
Takođe, Narodna banka Srbije izdaje prigodni kovani novac i numizmatički novac. Prigodni kovani novac je zakonsko sredstvo plaćanja, a izdaje se povodom istorijskih, naučnih, kulturnih, sportskih, humanitarnih ili drugih događaja koji su od opšteg značaja za Republiku Srbiju ili su od međunarodnog značaja, na inicijativu Vlade ili na svoju inicijativu.
Falsifikati papirnih novčanica i falsifikovani ili oštećeni (probušeni) kovani novac nisu zakonsko sredstvo plaćanja i predaju se Narodnoj banci Srbije bez naknade.
Ako postoji sumnja da su novčanice i kovani novac koji su zakonsko sredstvo plaćanja u Republici Srbiji falsifikovani ili su falsifikovane strane novčanice, Narodna banka Srbije utvrđuje njihovu autentičnost.
Narodna banka Srbije planira izdavanje novčanica i gotovog novca i upravlja tokovima gotovine snabdevanjem banaka novčanicama i kovanim novcem i preuzimanjem od banaka novčanica i kovanog novca, utvrđuje najniži apoen u opticaju na koji se zaokružuju obračuni u gotovinskom platnom prometu i propisuje način upravljanja tokovima gotovine.
Narodna banka Srbije ne može odobravati kredite, pozajmice, prekoračenja po računu ili druge vidove kreditnih olakšica Republici Srbiji, autonomnoj pokrajini ili jedinici lokalne samouprave, javnim preduzećima i drugim pravnim licima čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, odnosno u kojima Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave imaju kontrolno učešće, niti može davati garancije za izmirenje obaveza tih subjekata ili na drugi način obezbeđivati izmirenje njihovih obaveza, niti može neposredno kupovati hartije od vrednosti koje izdaju pomenuti subjekti.
Napred pomenuta, zakonom regulisana zabrana ne odnosi se na dnevne kredite čije rokove dospeća nije moguće produžavati, kao ni na kredite, pozajmice, prekoračenja po računu ili druge vidove kreditnih olakšica koji se odobravaju Republici Srbiji za izmirivanje njenih obaveza po osnovu članstva u Međunarodnom monetarnom fondu.
Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave imaju kontrolno učešće ako neposredno ili posredno:
1) imaju mogućnost da ostvare više od 50% glasačkih prava u pravnom licu, ili
2) imaju vlasništvo nad više od 50% kapitala tog pravnog lica, ili
3) mogu
imenovati više od polovine članova upravnog ili nadzornog odbora ili drugog
organa upravljanja pravnog lica.
ODNOS NARODNE BANKE SRBIJE PREMA NARODNOJ SKUPŠTINI
REPUBLIKE SRBIJE
Narodna banka Srbije, najkasnije do 15. decembra tekuće godine, dostavlja Narodnoj skupštini, radi informisanja, program monetarne politike za narednu godinu.
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike, kao i godišnji izveštaj o stabilnosti finansijskog sistema.
Narodna banka Srbije, najkasnije do 30. septembra tekuće godine, podnosi Narodnoj skupštini polugodišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike.
Narodna banka
Srbije, najkasnije do 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini
godišnji izveštaj o svom poslovanju i rezultatima rada.
Guverner u Narodnoj skupštini obrazlaže pomenuti program monetarne politike i izveštaje.
Narodna
skupština ne može Narodnoj banci Srbije davati bilo kakva uputstva na osnovu
dostavljenog programa monetarne politike i podnetih izveštaja.
Literaturu iz oblasti pravnih nauka možete pronaći i nabaviti na našoj stranici klikom na link ispod:
https://istinasloboda.blogspot.com/2025/01/on-line-knjizara-prodaja-knjiga.html
Коментари
Постави коментар